Home
Paragliding
MPG
Ultralighting
Fotogalerie
Odkazy
Moje rybičky
Ostatní


Mail





Brno-Tuřany
exkurze na stanovištěm řízení letového provozu

Sobota 18. března 2006

Na sobotu Leoš Ertl z letiště Aircon Miroslav domluvil exkurzi na stanoviště řízení letového provozu do Tuřan. Rádi jsme jsme s Víťem využili příležitosti podívat se do míst kam se člověk normálně nedostane. V 10:00 už jsme stepovali před terminálem Tuřanského letiště kde si nás vyzvedl náš průvodce - Jaroslav Vašík.

Nástup na exkurzi ve vestibulu Sešlo se nás hodně a tak proběhlo rozdělení do dvou skupin Pracoviště APP/Radar Pracoviště APP/Radar Pracoviště APP/Radar

Sešlo se nás hodně a tak jsme byli rozděleni do dvou skupin, aby jsme se vůbec na jednotlivá pracoviště vešli. Naše skupina začala exkurzi na pracovišti APP/Radar, zatímco druhá skupina se vydala na věž. U "radaru" jsme se dozvěděli jak to tady vlastně všechno funguje, byli jsme svědky komunikace s odlétajícím Boeningem do Ostravy, na radaru se do toho motali Gripeny cvičící hotovost.

Vlevo nahoře jsou Gripeny - ta čárkovaná čára ukazuje kde budou při současné rychlosti a kurzu za minutu Všechno nám bylo hezky vysvětleno, všechno jsme si mohli prohlédnout Po prohlídce APP jsme se přesunuli na věž I na věži se nám dostalo příjemného přijetí Pracoviště řídícího na věži TWR Brno Tuřany

Když jsme si všechno prohlédli a na všechno jsme se zeptali vyměnili jsme se s druhou skupinou. Úzkým schodištěm jsme vypochodovali na věž, kolem celého pracoviště je ochoz z kterého je výhled na celé letiště, uprostřed prostorné pracoviště řídícího, toho času obsazené Dušanem Kašíkem.

Opět nám všechno hezky vysvětlili a ukázali Pracoviště řídícího na věži TWR Brno Tuřany Paprsek ILS na dráze 28 Tímto lze přesně zaměřit od kud pilot vysílá Speciální letecký rádio :o)

V sobotu dopoledne byl minimální provoz a tak byl čas na to nám všechno podrobně vysvětlit, ukázat... např. zaměření vysílačky bylo velmi zajímavé. Když máte zaklíčováno tak na věži už vidí odkud vysíláte, tedy jen kurs, ale i to může pomoci když se někdo ztratí.

Provozu jsme moc neužili - v sobotu před polednem bylo na letišti mrtvo... Jéje Windows :o) Nakonec jsme se přesunuli do přízemí kde je zázemé techniků To tady nechali na opravu kluci s Boeningu :o) A zde se kontroluje jestli jim to tam nahoře ukazuje to co má.

Z věže jsme se už všichni společně podívali do přízemí kde mají zázemí technici. Tady se schází informace z jednotlivých radarů, tady probíhá kontrola a údržba. Mají tady všechny monitory co jsme viděli nahoře na kterých kontrolují jestli jim to ukazuje to co má.

Informace o letišti - R v používání 10, vitr směr 130, síla 3 uzly, dohlednost 8 km, výška mraků 2700 ft, teplota, rosný bod, QNH... jo a to červené to je bores se zbýječkou na pojížděčce :o) Sklad nahradních dílů :o) V celém areálu platí přísné bezpečnostní opatření, kdo nemá kartičku je bezmilosti utracen! :o) Špinkové wingl Trocha architektury která je zde celkem zvedená

Úplně na závěr exkurze jsme opatrně nakoukli na simulátor, kde právě probíhal výcvik. V jedné místnosti sedí zkoušený a v druhé místnosti instruktor který mu simuluje různé zákeřné situace. Vybavení odpovídá tomu co jsme viděli na věži, jen ten výhled z okna chybí.

Celé exkurze trvala dvě hodiny a rozhodně stála za to. Je příjemné poznat osobně lidi, které jsme doposud znali jen jako hlas s rádia. Během celé exkurze se k nám všichni chovali velice mile a ochotně a za to jim patří velký DÍK!!!

<- zpět