Home
Paragliding
MPG
Ultralighting
Fotogalerie
Odkazy
Moje rybičky
Ostatní


Mail





Slovak open PPG championship
2. ročník majstrovstiev SR

Je pátek dopoledne, a už na třetí pokus se mně daří narovnat do auta krosnu, padák, kočárek, dětskou postýlku a hromadu hader tak, že nic nevyčuhuje a zbývá i nějaký ten prostor pro posádku. S rozběhem zavírám kufr a dávám rodině pokyn k nástupu.

Briefing Stroj Stano Vojteka Briefing na ploše - slovo má pořadatel závodu Matúš Škvarka Stroj Gabriela Kaňucha Gabriel Kaňuch - motorová zkouška

Po prvních 25 km cesty otáčím a vracíme se pro pár drobností, které jsme zapomněli (stejně je nakonec nebudeme potřebovat). Kolem poledne s lehkou nervozitou překračujem státní hranici ze Slovenskem, představa že bude chtít nějaký zvídavý celník vidět kufr, mě děsí. Vše nakonec probíhá zcela hladce.

Večerní briefing - připadá mě že se na závodech používají čím dál tím větší mapy Promítací sál Východ slunce - to nevídám často :o) Krajina zalitá raním sluncem A hele znak X

Odpoledne dorážíme na letiště, kde zrovna končí ekonomická disciplína. Zdravím všechny známé i zatím neznámé a okukuji velice sympatické letiště. Pro letošní 2. ročník Mistroství Slovenska v motorovém paraglidingu bylo vybráno letiště Malé Bielice u Partizánského. Krásně posekaná a rovná dráha, spousta místa okolo, dobře vybavené zázemí, letištní restaurace a v ní usměvavá děvčata. Navíc to vypadá, že i počasí je domluveno. Co víc si přát.

Rybníček na potoce Hydina Vesnička Skáčany - v pozadí Strážovské vrchy Říčka Nitrica, nelevo paneláky a továrny Partizánské, napravo domky vesničky Velké Bielice Velké Bielice - každá vesnička má svůj cintorín Pohled přes Malé Bielice na letiště

Závodníci tady jsou již od středečního večera a včera stihli odlétat jednu navigačku, kterou nakonec zrušili (trošku se rozfoukalo), 3 kola slalomu spojeného z přesností přistání (druhé bylo zrušeno kvůli sílícímu větru). V pátek ráno měli navigačku, která ale bohužel musela být anulována kvůli špatně položenému znaku. Takže jsem vlastně skoro nic nezmeškal :o)

První navrátilec z ranní disciplíny - Pavel Březina... ... a druhý Jožka Káčer Přistává Ján Polák co nemá rád když se mu říká Janko :o) Gabriel Kaňuch Kdyby jste to nepoznali tak ten přístroj blíž je vário a ten menší vzadu je výškoměr - stroj Jána Poláka

Na večer se plánuje navigační disciplína, a tak se těším, že si počkám až závodníci odstartují a taky se kouknu do vzduchu, abych se proletěl trochu po okolí. Bohužel, vítr večer zesiluje a tak z létání už pro dnešek nic nebude.

Kombineza Nirvana v provedení baby vak - vhodná pro chov dětí na letišti :o) Exhibice nad letištěm - přijela TV Markýza Brifing před MINI/MAXI Ladislav Smrek - MAXI Ján Polák - MAXI

Závodníci jsou po celém dni celkem utahaní a ani se jim nedivím. Chvíli sedíme u hospůdky a klábosíme, ale postupně se všichni vytrácí do pelechů. Krátce po půlnoci loudíme s ředitelem od personálu poslední dvě koly z rumem a jdeme taky spát. Ranní brifing je v 6:00 což není zase taková hrůza. Zkracující se den je v tomhle směru přínosem :o)

Matúš Škvarka - MAXI Pavel Březina - MAXI Jožka Káčer - MAXI Stanislav Vojtek - MAXI Gabriel Kaňuch - MAXI

Na dnešní ráno je naplánována navigační disciplína zpestřena dvěmi časovými branami. Letiště leží v širokém údolí, které je ohraničeno z jihu vrchy "Trebič", z východu "Vtačniky", na severu "Strožovskými vrchy" a od západu "Považským inovcem". Je tak docela problém odhadnout, na kterém rameni trati bude kterým směrem foukat. Někde vítr pomůže, jinde zase nepříjemně zbrzdí. První se v cíli objevuje Pavel Březina a jeho skutečný čas se od deklarovaného liší pouze ve vteřinách. Druhý se objevuje Jožka Káčer, který čas na přistáni trefuje na vteřinu přesně. Necelé dvě minuty po Jožkovi, se přiřítil Ján Polák, který už má zpoždění oproti svému deklarovanému času přistání přes šest minut. S krásným 3 vteřinovým zpožděním přistává Stanislav Vojtek a zároveň s ním přistává Gabriel Kaňuch, který se ovšem poněkud podcenil a přistává tak o 45 minut dříve než deklaroval. Posledním pilotem v cíli je Matůš Škvarka, který se minul o 44 vteřin. Dalších pilotů už jsme se nedočkali. Ladislav Smrk vyčkával tak dlouho, až mu došel na dohled od letiště benzín a Vladimír Tranžik se taky někde zapomněl.

Vladimír Tranžik - MAXI Na plachtě pro přesnost přitání se objevila jen jedna šlápota - bota SUPER FLY vel.č.9 - že by Pavel Březina? Tankování před ekonomickou disciplínou - tankuje Pavel Březina a dohlíží Ladislav Smrek Stroje Vladimíra Tranžika Stroj Vladimíra Tranžika - na tomhle přeletěl kanál La Manche

Piloti si ani nestačí vydechnout a už jsou hnáni na Mini/Maxi - průlet v koridoru mezi slalomovými tyčemi minimální a maximální rychlostí. Sluníčko už od rána hřeje a tak vzduch začíná ožívat. Obvzláště jedno místo uprostřed koridoru je zákeřné a několik pilotů zde dělá neplánované "touch and go", které je bohužel odměněno 0 bodů. Vladimír Tranžik zneužívá situace, že pod ním není nekonečných kanál La Manche a dává si "touch and go" několikrát :o)

L29 Delfín po přístání na letišti Briefing před ekonomickou disciplínou Pavel Březina - po dvou touch and go si kopnutím do tyče startuje čas pro ekonomiku Jožka Káčer Ladislav Smrek

Je sobota a tak je na letišti docela dost diváků. Divaci se trousí po celém letišti a nějak moc si nevšímají různě natahaných pásek, které je měli původně omezovat v pohybu. Na dráze se dokonce objevuje stíhačka Delfín L29 (vůbec jsem netušil, že se s tím dá přistát na Aeroklubovém letišti), a když se prodírá davem diváků a parkuje u hangáru, koukám na to s otevřenou pusou. Že piloti opouští stroj a hrnou se na občerstvení a zatím nebohou stíhačku nechávají otevřenou napospas davu, už mě pak vůbec neudivuje. Jiný kraj, jiný mrav a hlavní je, že se nikomu nic nestalo.

Stanislav Vojtek Matúš Škvarka Gabriel Kaňuch Ján Polák Další drobné opravy na krosně Vladimíra Tranžika

Odpoledne je naplánována další ekonomika. Start z deku, let nakonec letiště, "touch and go", let zpět "touch and go", let na konec letiště - kopnutí do tyčky a zase na začátek, kde si závodníci posledním kopnutím do tyčky zapínají čas a vydávají se se zbytkem paliva do termiky. Pavel Březina mizí kdesi nahoře, kde bude trpělivě vyčkávat, dokud jeho soupeři nepřistanou. První je na zemi Stanislav Vojtek. Další piloti přistávají vcelku v pravidelných intervalech a když nakonec mimo letiště do pole přistává i Gabriel Kaňuch, může Bříza konečně roztočit vítěznou spirálu.

Ladislav Smrek - slalom Ján Polák - slalom Matúš Škvarka - slalom Pavel Březina - slalom Jožka Káčer - slalom

Piloti jsou ještě stále schopni stát na nohou a tak jim je naložena další disciplína - čtvercový alias Japonský slalom. Disciplíně předchází delší briefing, zakončený ještě ukázkou v podání Pavla Březiny a Jožky Káčera. Tato důkladná příprava nese svoje ovoce a většina pilotů, kteří letí tento slalom poprvé v životě, ho zálítává se slušnými výsledky. Klobouk dolů pánové!

Stanislav Vojtek - slalom Gabriel Kaňuch - slalom Piloti vyčkávající před slalomem Ladislav Smrek - slalom Matúš Škvarka - slalom

Na zítra na ráno je nabrífována ještě jedna navigačka, zpestřená počítáním ciferníků na kostelních věžích a dalšími vychytávkami. Farníci třeste se. Piloti konečně odkládají mapy a vrhají se na občerstvení. Někteří se dokonce myjí! Že by to bylo způsobeno množstvím přítomných pohledných děvčat? Před hangárem hraje rockové vypalovačky kapela "Laxké Féčko" a na zahrádce u hospůdky je docela narváno.

Pavel Březina - slalom Jožka Káčer - slalom Večírek Večírek Večírek

V hospodě dochází RUM! Volíme ústup za hangár, kde je klidné posezení, které se doposud využívalo na brifingy. Ján Polák vytahuje láhev Koňaku. V rukách Jožky se objevuje kytara a večírek se začíná pěkně rozbíhat. Pokulhávající zásobování baru je rychle suplováno jednou milou děvou, která je ochotna dělat motospojku mezi námi a městečkem. Na stole se tak za chvíli objevují zásoby RUMu a několik PETlahví Coca coly.

Matúš Škvarka si zkouší krosnu Nirvana Cený pro vítěze Jednou z cen byla i hezky vypadající vrtule slovenské výroby Cený pro vítěze Vyhlášení vítězů - slovo má ředitel soutěže Míra Kadečka

Ráno je jak jinak než krušné. Vzhledem k tomuto krušnému pohledu, je počasí prohlášeno za neletové a disciplína zrušena. Farníci tak zůstávají ušetření - docela si dokážu představit, jak se někteří piloti motají kolem věže, marně se snažíc spočítat ciferníky :o) Ti co se včera na večírku flákali, využívají možnosti volného létání a ti ostatní se bezduše plouží po letišti. Vyhlášení výsledků je posunuto na desátou.

Nástup soutěžících Česko-moravsko-slovenské obsazení - Jožka Káčer II., Pavel Březina I. a Matúš Škvarka III. Vzájemná kontrola pohárů Kadečka junior se skromě usadil na třetím místě :o) Vladimír Tranžik a jeho létající cirkus

Krátce před desátou začínají pořadatelé snášet ceny. Na jejich vyskládání je zapotřebí několika stolů. Dochází na samotné vyhlášení vítězů. Na stupně nejvyšší se "kupodivu" vyškrábal Pavel Březina (6.492 bodů), následovaný Jožkou Káčerem (4.856 bodů) a Matůšem Škvarkou (2.838) Trojice tak na stupínku tvořila vydařenou česko-moravsko-slovenskou trojici. Škoda že se nepodařilo sehnat starou dobrou Československou hymnu, mohli jsme si ji po dlouhé době poslechnout celou. Všem zúčastněným závodníkům se dostalo zasloužené pochvaly z úst ředitele a pak se mohli vrhnout na rozebírání cen. Byla zvolena zajímavá metoda. Podle pořadí závodníci přistupovali k cenám a v každém kole si sami vybírali ze stolů odměny. Nikdo tak nemůže říct, že dostal něco, co se mu nehodí :o)
Tak naskládat zase všechno zpátky do aut a můžeme se vydat k domovům. Bylo tady fajn a příští rok si určitě poznamenám datum těchto závodů opět do kalendáře.

Zpět