Na podzimní valné hromadě svazu motorového paraglidingu bylo rozhodnuto, pořádat mimo hlavních závodů – Mistrovství České republiky – i další, menší závody – motorovou ligu. Hlavním posláním těchto závodů je zpřístupnit závodní létaní širšímu okruhu pilotů a vlít tak novou krev do naší „stárnoucí“ reprezentace.
První kolo ligy uspořádal Letecký klub Letovice na své základně v malebné krajině Boskovické brázdy. Ligové závody budou premiérou nejen pro nováčky z řad závodníků, ale i pro nováčky z řad pořadatelů.
Boskovičtí nasadili laťku poměrně vysoko. Pro závodníky bylo připraveno hangárování krosen v uzamčeném hangáru, postaven byl vojenský stan jako útočiště před rozmary počasí a o občerstvení se staral početný team v letištní hospůdce.
V pátek večer se na prezentaci sešlo devět závodníků. Přibližně polovina z nich již nějaké ty zkušenosti ze závodů měla, zatímco druhá polovina si přišla závodění vyzkoušet na vlastní kůži poprvé.
Ředitel závodů Zdeněk Andrlík na prvním briefingu závodníky seznámil s všeobecnými pravidly podle kterých se bude létat a zadal jim první disciplínu – navigační let. Do polepených map si zakreslili část kružnice, na které měli závodníci za úkol hledat znaky.
Předem daný znak na trati jim pak prozradil místo, ze kterého se pod určeným kurzem vraceli k letišti. Hodnotil se čas strávený na trati a počet nalezených a přesně zakreslených znaků. Z výsledkové tabulky je patrno, že většina pilotů tuto úlohu bravurně zvládla.
Další disciplínou byla ekonomika na 1.5l paliva okolo pylonů. Ukázalo se, jak kdo zná svůj stroj, protože bylo nutno nejen oblétat co nejvíc kol, ale také přistát do předem určeného decku.

Ne každý si odhadl zbytek paliva tak, aby tam dolétl. Za přistání mimo deck čekala pilota penalizace. Po odlétání této disciplíny se bohužel rozfoukalo, a tak měli piloti čas na odpočinek.
Počasí se umoudřilo až navečer, takže byla vyhlášena disciplína, která se dá zvládnout v krátkém časovém intervalu, který zbýval do západu slunce – přesnost přistání. Občas trochu fouklo, občas zase ne, a tak to piloti neměli zrovna jednoduché. Do bodované vzdálenosti se nakonec trefil jen každý druhý.
Na večerním briefingu si piloti nakreslili do svých map další trať. Tentokrát už byl úkol trochu složitější - závodníci měli předem deklarovat dobu strávenou na trati.
Bohužel, ráno se sice odstartovalo, ale zesilující vítr na trati donutil většinu závodníků přistát. Vrátil se jen Marek Schulz a kolo bylo anulováno.
Vzhledem k větrnému počasí zhasla naděje na další létání, a proto došlo k závěrečnému sčítání bodů.
Vyhlášení výsledků probíhalo ve dvou kategoriích – kategorie OPEN, ve které byli vyhlášeni všichni piloti pohromadě, a pak zvlášť výsledky motorové ligy, do které se nezapočítávají výsledky pilotů, létajících vyšší soutěž.
Cen měli pořadatelé díky sponzorům připraveno habaděj (v hodnotě asi osmi tisíc), a tak si nakonec každý něco odnesl. Vyhlášeny byly i zvláštní kategorie, a to za nejdelší svoz z ranní disciplíny a za dvojici nejefektnějších „držkopádů“, který odnesla naštěstí jen vrtule a jedna část rámu.
První ligové závody tedy máme úspěšně za sebou. A kde a kdy budou ty další? Sledujte internetové stránky LAA, na stránkách svazu se všechno včas dozvíte a přijeďte to taky zkusit. Startovné je symbolické a může se opisovat, tak se i něco přiučíte.
Foto: Ivoš Procházka a Mechy
<- zpět