Home
Paragliding
MPG
Ultralighting
Fotogalerie
Odkazy
Moje rybičky
Ostatní


Mail




AirCon NEWS

V sobotu, kdy panovalo větrné ale slunečné počasí, jsem se na leiště nedostal a tak jsem tam s trochou skepse vyrazil až v neděli po obědě. Foukal nepříjemný studený vítr, nízko nad hlavami se hnaly hnusné černé mraky a každou chvíli to vypadalo na první sníh. Není se tak čemu divit, že na letišti skoro nikdo nebyl.
Hned po příjezdu se vydáváme do hangáru na alespoň statickou ukázku nového přírustku. Ladné tvary dopracované do nejmenších detailů je to první, co na Dynamicovi zaujme. Soukám se do kabiny a alespoň v hangáru si ošahávám řízení. Kabina je prostorná a všechny ovládací prvky jsou hezky po ruce.

Dynamic OK IUD-07 před hangárem na letišti Air Con v MiroslaviDynamic OK IUD-07 před hangárem na letišti Air Con v MiroslaviStrmé stoupání po vzletu

Během odpoledne se počasí pomalu zlepšuje a letištní parkoviště se začíná plnit auty. Vítr sice nějak neslábne, ale stáčí se do osy dráhy a tak se první eroplány stěhují z hangárů na plochu. Dynamic se za sobotu nestihl okoukat, i když už nalítal pár hodin a tak se rychle tvoří hlouček obdivovatelů dychtících po svezení. Kučo předvádí několik ladných vzletů a přistání, a když už jsem se skoro dostal na řadu, musí odjet do Brna.

Hladké přistání na velkých klapkách Bohatě vybavená palubovka Zdeněk za asistence Martina zapasí se čtyřbodovýmyi pásy

Málem jsem začal propadat trudomyslnosti, ale naštěstí je tu ještě Petr a tak se dočkávám kýženého okamžiku. Kontrolujem, kolik nám tam nechali benzínu, zavíráme kabinu a rychle nahazujem, aby už to začalo topit. Oproti Koale člověk v Dynamicu zapadne docela hluboko do pohodlných sedaček, což je ovšem vykoupeno menším výhledem. Při delších cestách, (což je primární poslání tohoto krasavce) ale člověka určitě nebute tak brzo bolet zadek :o)

Dynamic roluje na start Úkony před startem Střed přístrojové desky patří elektronice - audio mixpult, odpovídač, rádio a GPSko s druhým rádiem, přímo předemnou pak vidíte teploměr ukazující teplotu vzduchu na vstupu do sání (letadlo disponuje předehřevem), rychloměr, umělý horizont se sklonoměrem, otáčkoměr, chronometr, vário, VOR a výškoměr

Rolujeme na konec dráhy a hned je tu další vychytávka. Letadlo má ruční brzdu a tak není nutno stát špičkami nohou při úkonech před startem na brzdách. Když je všechno jak má být, vstupujeme na dráhu a po přidání plného plynu nás Rotaxích sto koní rychle vystřeluje do vzduchu. Letoun je krásně aerodynamicky čistý a tak v podstatě bez výdrže nabírá rychlost a krásně stoupá. Ručičká vária se komíhá někde mezi 8 až 10 m/s. Po přechodu do horizontu se letadlo rychle rozbíhá a za chvíli máme na rychloměru 250 km/h.

TL 2000 Sting carbon pilotovaný Zdeňkem Filipským Konzultace Rychloměr ukazuje 260 km/h, motor točí 5.200 ot./min., průměrná spotřeba se zatím jeví něco kolem 11 litrů na hodinu to celkem ujde :o)

Doháníme kolegu ze Stingem a rovnáme se vedle sebe, abychom mohli porovnávat. Letadla mají stejný motor a stejnou vrtuli, jen my jsme handicapováni obsazením ve dvojím. Po chvilce konzultací se odpojujem a letíme se podívat do míst, kde by časem mohlo vzniknout nové letiště. Petr několikrát nalétává na pomyslnou dráhu. Zvyklý na minimálku s Koaly se při průletech na velkých klapkách trochu děsím, ale jak se při přistání na letišti přesvědčuji, Dynamic doopravdy na velkých klapkách ještě při 60 km/h letí. Půlhodina utekla jako voda a my se vracíme na letiště. Do okruhu se zařazujeme s rychlostí asi o 100 km/h vyšší než jsem zvyklý a tak je na všechno nějak tak míň času.

Stoupání po simulovaném přistání a startu - všiměte si údaje na variometru Tak tady někde možná bude nové letiště... ... a ještě jednou přiblížení z druhé strany

Úkony po větru, malé klapky, větší klapky a nakonec největší klapky a už se rovnáme do osy dráhy. Opět razantní rozdíl proti Koale, která při velkých klapkách už v podstatě padá jako šutr. Stačí jen trochu víc potlačit a Dynamic má snahu velmi rychle i na volnoběh nabírat rychlost. Dochází tedy i na skluz, následovaný hladkým přistáním.
Móc hezké to bylo. Otvíráme kabinu, rozepínáme pásy a vracíme se tak zpět do reality. Fouká studený vítr a je nevlídno ale je se zase na co těšit :o)

Zpět