Home
Paragliding
MPG
Ultralighting
Fotogalerie
Odkazy
Moje rybičky
Ostatní


Mail





S Dynamicem k polárnímu kruhu

Neděle 22. června 2008

Vše to začalo telefonátem v pátek 20. června odpoledne, volal kamarád Martin: "Letím na otočku do Finska, když bude počasí uděláme si výlet k polárnímu kruhu, nechceš letět se mnou? Letím v neděli ráno a návrat asi ve středu..." Kolega v práci má naštěstí pochopení, manželka taky neměla nic naproti (stejně jsem hlásil že zmizím na víkend na slet) a tak ještě během večera potvrzuji Martinovi svoji účast.
Teprve později v klidu koukám do mapy a zjišťuji co nás vlastně čeká. Na cílové letiště Seinäjoki je to z Brna necelých 2.000 km, tak to asi poletíme dost dlouho, čeká náš let nad mořem a další zajímavosti... hned jsem se začal víc těšit. Drobnou vadou na kráse je jen to, že vyrážíme s východem slunce a tak bude budíček půlhodinu po třetí ranní...

I. etapa - Brno Tuřany LKTB - Riga EVRA

Den se začal budíčkem v 3:30, lehce jsem posnídal a cucl jsem si čaje, na čůrání se prý bude zastavovat až v Litvě. Martin mě vyzvedl u baráku podle plánu a za necelých 30 minut už parkujeme u jednoho s úlů na mezinárodním letišti Brno-Tuřany. Cestou k úlu jsme se ještě zastavili na briefingu, kouknout na počasí. Nic dalšího netřeba. Letový plán už si Martin podal večer přes internet (před letem ho pouze aktivujeme) a díky Schengenenu už po nás nikdo PAS nechce.
Nakládáme věci do letadla, spacáky a hadry dozadu za sedačky, objektivy si dávám pod nohy, za prvé je budu mít po ruce a za druhé je to asi nejtěžší věc a tak bude lépe v těžišti. Pod nohama mám ještě navíc přídavný vak s dalšími 15 litry benzínu, který za letu přečerpáme do pravé nádrže. Máme tak k dispozici 2x 37,5 litru benzinu v dvou nádržích v křídlech + těch 15, celkem tedy 90 litrů benzínu. Konečně je všechno v letadle, nasedáme, po nahlášení na věž nahazujeme motor a rolujeme.

  • 3:05 UTC - dostáváme povolení ke startu, vstupujeme na dráhu 10 a s vycházejícím sluníčkem startujeme.
  • 3:35 UTC - zvolna jsme dostoupali do cestovní hladiny 70, cestovní rychlost se ustálila na 135 Mph (což je přibližně 250 km/h), máme namířeno na výstupní bod TUSIN kde opustíme FIR Praha.
  • 4:02 UTC - Opouštíme FIR Praha a přelaďujeme na dzień dobry Waršava radar. Čeká nás dlouhá cesta přes Polskou placku.
  • 6:57 UTC - Polsko je konečně za náma, přelétáme hranici s Litvou. Krajina pod náma je konečně krásně zelená, zemědělské Polsko vystřídali hluboké lesy, 50 obyvatel na km2 je znát... (Polsko má 123 ob. / km2) Přibylo oblačnosti, prověřujeme pro jistotu situaci na EVRA, ale dávají také 4/8 a tak nemusíme dolů pod mraky. Nad mraky to příjemně uhání, nedrncá to, pohoda...
  • 7:40 UTC - právě se nám rozsvítila kontrolka REZERVA na levé nádrži, přepínáme tady na pravou kde už je také jen rezerva kterou teď vybereme do dna.
  • 8:04 UTC - přelétáme hranice Litva - Lotyšsko, ve stejném okamžiku motor zaškytal a pravá nádrž je prázdná, teď už máme jen rezervu v levé (hlavní) nádrži. Na letiště Riga to máme 65 km a od teď už budeme pomalu proklesávat, tak by to mělo vyjít.
  • 8:19 UTC - letiště už by mělo být na dohled, ale zatím nic nevidíme a ručička levého palivoměru začíná být níž než ta na tom pravém, kde už je sucho... lehká nervozita na palubě... :o)
  • 8:22 UTC - dráha 36 na dokluz, vysouváme podvozek, klapky, s větrem do zad to nad vyhřátým betonem nekonečně plave, ale oblétávat celý okruh se nám nějak nechtělo...
  • 8:30 UTC - FOLLOW ME nás dovedl ke stojanu s benzínem, padlo tam 65 litrů, já mezitím u sloupu vyprázdnil taky skoro litr... Karty neberou a nemají ani drobné a tak musí Martin do haly rozměnit. Poté nás nechali odrolovat až na stojánku "ta nejdál" hned vedle vraků. Čekáme na dodávku, která nás doveze k letištní budově. Potřebujeme podat letový plán pro další cestu, koukáme na počasí, snad to nějak vyjde, ale bude to hoňka s bouřkami...

    II. etapa - Riga EVRA - Seinäjoki EFSI

  • 10:25 UTC - Startujeme - proti větru - řídící nás nechává točit a stoupat přes město a tak máme možnost si Rigu hezky prohlédnout. Takhle ze vzduchu vypadá jako hezké město, spousta zeleně, řeka vlévající se do moře, přístav... hezký holky... :o)
  • 11:15 UTC - máme za sebou první úsek nad mořem, pevnina sice byla neustále na dohled, nikoliv však na dokluz, ale začínám si zvykat. V nejšpinavější zátoce u města Pärnu je dokonce pláž a na ní nějací domorodci, ale nevypadá to že by se koupali, spíš se jen tak sluní...
  • 11:50 UTC - míjíme Tallinn a máme před sebou zase moře (necelých 90 km). Nad Finskem naskakují krásné bouřkové mraky...
  • 12:12 UTC - a jsme za vodou. Po levé ruce máme Helsinki, zrovna tam mají krásnou bouřku, velký letadla mizí jedno za druhým do toho černiska a nechávají se vektorovat, mi zatím uhýbáme více na východ.
  • 12:35 UTC - poprvé moknem, ale není to nic tragického, nadále statečně kličkujeme mezi bouřkami. Pod náma už je teď Finsko, a něco na té povídačce o zemi tisíce jezer bude. Sice už neletíme nad mořem, ale ono se moc nezměnilo, jen se výběre rozšířil, buď voda a nebo na strom.
  • 14:00 UTC - RWY 32 na dohled, děláme okruh a sedáme - konečně. Po devíti hodinách v kabině už to začínalo být lehce únavné... na letišti není ani noha, rozhýbali jsme trochu nohy při tahání závaží na ukotvení letadla, a pak ještě trocha tělocviku při opouštění letiště - všude zavřeno a tak jsme museli podlézat bránu. Na parkovišti už nás čeká odvoz, jedeme do města kde nás kluci ubytují. Hltáme sekanou, kuře, kaši, tekutiny a padáme do postele...

    Máme za sebou 1.807 km, zvládli jsme to ze 9 hodin letu s jedním mezipřistáním na dotankování, to celkem ujde ne? :o)

    Zpět

    <- zpět | následující den ->